Nejdříve bude zastavěna parkovací plocha a sousední louka směrem ke stanici podzemní dráhy. Obchodní galerie se tak rozšíří o 38 000 metrů čtverečních.
V dalších letech obsadí obchodníci i zbylá parkoviště sahající až k zábavnímu centru a prodejně Ikea. Přibude tak dalších 48 500 metrů čtverečních.
"Nová parkovací místa umístíme na střechy a pod zemí," řekl obchodní ředitel Martin Macháč deníku E15, který o rozšíření Černého Mostu informoval jako první.
Dohromady naroste obchodní areál na 138 500 metrů čtverečních, tedy na velikost asi 28 fotbalových hřišť. Sto čtyřicet nových obchodů by mělo zlákat zejména zákazníky vyšší kategorie. Na Černém Mostě by se tak mohli objevovat stejní kupci jako v Centru Chodov, který společnost také vlastní.
Podle analytika Incoma Research Tomáše Drtiny se může i tak obrovská nákupní pasáž dobře uživit. "Rozšiřování obchodních míst nemá v Praze hranice. Neustále budou přibývat nová. Ti, kteří příliš neosloví, ovšem zaniknou," myslí si Drtina.
Desítky prázdných obchodů Majitelé Černého Mostu nespoléhají jen na Pražany. Za nákupy, posezením a zábavou sem jezdí lidé z Kolína, Mladé Boleslavi nebo Poděbrad.
"Nová centra musí mít kvalitní mix všech služeb - dobrou dostupnost, obchody i zábavu. Jakmile jedna z těchto složek selhává, přestávají vydělávat," říká Tomáš Drtina.
O tom, že namíchat ten správný koktejl služeb není lehké, se přesvědčují například nákupní centra Šestka, Novodvorská Plaza nebo Galerie Butovice, kde jsou prázdné desítky obchodů.
Přesto se letos chystá hned několik projektů, asi největším přírůstkem bude galerie Arkády Pankrác se 28 tisíci metry čtverečních obchodní plochy.
Dalšími zajímavými místy, která by mohla zajistit obchodníkovi vysoký obrat, jsou bývalé průmyslové zóny přímo v centru.
Podle Lenky Pohlodkové ze společnosti DTZ, která se vývojem nákupních center zabývá, by se v budoucnu mohlo prodávat na žižkovském či smíchovském nádraží.
"Podle našich odhadů tento rok přibude 125 500 metrů čtverečních nových nákupních ploch," podotýká Pohlodková.
Na konci loňského roku na každého Pražana připadlo více než půl metru čtverečního obchodu v nákupním centru.
Největší centra OC Letňany Rozloha: 125 000 m2 Počet obchodů: 130 Palladium Rozloha: 115 000 m2 Počet obchodů: 170 Centrum Chodov Rozloha: 53 000 m2 Počet obchodů: 210 |