Peter Olah s vítěznou trofejí pro nejlepšího jezdce Tour de France

Peter Olah s vítěznou trofejí pro nejlepšího jezdce Tour de France | foto: Lasvit

Na Tour de France září letos Leopold König, ale také české sklo

  • 11
Ať už dopadne letošní Tour de France jakkoliv, české zastoupení na nejlepších místech chybět nebude. Držitelé čtyř trikotů totiž dostanou křišťálové trofeje od české firmy Lasvit.

Čeští skláři z Nového Boru ručně vyfoukali a vybrousili nádherné poháry pro vítěze nejslavnějšího cyklistického závodu světa už počtvrté. Křišťálové trofeje navazují na designový koncept ‘Škoda VisionC’ (více zde).

Autorem cen je stejně jako v předchozích letech designér Peter Olah pod vedením Jozefa Kabaně, šéfdesignéra Škoda Auto, která je dlouholetým sponzorem závodu.

Křišťálové ceny získá jak celkový vítěz ve žlutém trikotu, tak nejlepší jezdec do 25 let s bílým trikotem, nejlepší sprinter se zeleným trikotem a nejlepší vrchař s trikotem puntíkovaným.

Takto se měnily trofeje od roku 2011.

Šest kilogramů skla

Precizně zpracované trofeje jsou vyrobené z jednoho kusu ručně foukaného a následně ručně broušeného křišťálového skla. Designér Peter Olah se nechal pro jejich siluetu inspirovat dynamikou Tour de France.

Každý pohár má hmotnost téměř šest kilogramů a je vysoký přes 60 centimetrů. Trofeje byly vyfouknuty z olovnatého křišťálu, který má vysoký lom světla a lesku, do dřevěné formy. Pak přišli ke slovu rytci. Dekor působí jako třpytící se sníh ve slunečním světle. Výsledná trofej není pouze skleněný pohár, ale kus skvěle odvedené spolupráce designéra a sklářského mistra.

Trofej pro vítěze navazuje použitým dekorem na nové pětidvéřové kupé ‘Škoda VisionC’, pro které vyrobil Lasvit komponenty z českého křišťálu.

Ty se objevily jak v interiéru, tak v exteriéru vozu. Použitý dekor je pak shodný s tím, který byl letos vyryt i na trofej.

“Letošní trofej je oslavou českého sklářského umění a zručnosti. Jsme pyšní na to, že se nám právě prostřednictvím této nádherné trofeje podařilo být součástí nejslavnějšího cyklistického závodu. Při výrobě se vždy snažíme pokořit dosavadní hranice a odvést práci v té nejlepší kvalitě, stejně tak jako cyklisté při závodě,” říká Leon Jakimič, zakladatel a prezident společnosti Lasvit.

Sklo je nutné nejdříve vyfouknout do dřevěné formy.

Výroba trofejí si vyžádala precizní práci všech zúčastněných.

A designér Peter Olah dodává: “Tvar trofeje Tour de France se už stal jednoznačně rozpoznatelný, a tak jsme se jej rozhodli rozvíjet dále ve spojení s dekorem použitým i při naší studii Škoda VisionC. Tento velmi náročný brus vytváří perlivý efekt a celou trofej po dopadu světla úžasně rozzáří.“

15. července 2014