Z opovrhované a často i proklínané (to při strhávání) úpravy stěn panelákových bytů neboli tapet, vytvořila designovou záležitost. I proto v naší porotě vybírala Babeta Ondrová nejen nejlepší zrekonstruované panelákové byty, ale udělovala i ceny za design.
Výtvarnice, která se řadu let úspěšně věnovala reklamní grafice, ale první tapety navrhla až loni na podzim, přinutila na lednovém veletrhu Heimtextil ve Frankfurtu obchodníky z celého světa postavit se pěkně do fronty a čekat, až na ně dojde řada. Tedy něco, o čem se může většině českých designérů i firem jen zdát.
Úspěch společného projektu studia Lavmi (zde Babeta pracuje s Janem Slovákem) a firmy Vavex, jediného českého výrobce tapet, potvrdilo v průběhu roku hned několik prestižních ocenění.
Překvapilo vás něco při hodnocení?
Bylo zajímavé nahlédnout tolika lidem do soukromí. Vážně ale musím říci, že jsem byla trochu zklamaná, doufala jsem, že bude velká konkurence, že bude těžké vybírat. Těžké to bylo, ale: málo nápadů, málo kreativity, málo stylu, především však málo odvahy. Ale třeba mají hodně lásky!
Měla byste odvahu předvést vlastní byt?
O odvahu nejde. Byt, ve kterém bydlím, je ve funkcionalistickém domě v Praze na Letné. Má krásnou dispozici, světlo, terasy… Tím bych byla před ostatními asi ve výhodě. Máme jen trochu nábytku a na té nedůležitější zdi tapetu. Takže přece jen jsme museli tomu funkcionalismu trochu pomoci. Ostatně podívejte se na fotografii naší ložnice.
Jsou Češi málo odvážní, pokud jde o barvy?
Stoprocentně!
Tapety se v soutěži objevovaly spíše v předsíních, v obytných místnostech téměř nebyly. Proč?
Asi se jich lidé bojí. Upřednostňují méně odvážné, hlavně světlé tóny. Pak mají stále strach, že je tapetování špína a dřina, což už díky novým materiálům vůbec neplatí, a hlavně, jako by se báli, že je to nastálo, jako kdyby tapetovat bylo vážné rozhodnutí. Není. Je to o hravosti. Vtip je v tom, že tapetu můžete snadno přetapetovat novým vzorem a hle, jste v novém bytě.
Z pěti cen za design jste udělila po náročném hledání pouze čtyři. Byty vás nezaujaly?
To si netroufnu říci. To, že se mi byty zvlášť nelíbily, neznamená, že si majitelů nevážím pro jejich odvahu ke změně. Chyby dělá každý.
Existují vzory tapet, které mají šanci stát se stálicemi?
Určitě existují, ale dnes mají tapety jinou funkci než se na zdi rozpadnout na prach.
Vstoupila jste do světa tapet naprosto bez respektu, přesto jste prorazila způsobem, jaký se povede málokterému designérovi. Co chystáte nyní?
Děkuji za poklonu, byl to rok plný práce a práce a práce, ale i inspirace a radosti. To, že jsem s tapetami zkušenost neměla, byla moje výhoda. Byla jsem tapetami nezatížená, a proto svobodná. Teď už ale žijeme budoucností: chystáme nové vzory, které představíme na lednovém Heimtextilu.
Babeta OndrováAbsolventka VŠUP v Praze se stala jedním ze zakladatelů a v letech 2001 až 2003 i artdirektorkou časopisu Blok, byla zařazena do knihy 100 ikon českého designu, je držitelkou ocenění ministra kultury Slovenské republiky za grafický design a bronzové medaile na mezinárodním Bienále grafického designu v Brně. Pracovala - mimo jiné - pro společnosti Nike, Baťa, McDonald či pro Úřad vlády České Republiky (je např. autorkou loga CzechPoint). Na podzim minulého roku začala spolupracovat s firmou Vavex. Kolekce tapet, která vznikla z této spolupráce, získala ocenění v soutěži, jejímž garantem bylo Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze. Díky němu byla vybrána agenturou CzechTrade, aby reprezentovala české designéry v Miláně v rámci prestižní výstavy Design week. Ta probíhá jako doprovodná akce veletrhu Salone del Mobile. Mezinárodní porota jí letos v Bratislavě udělila ocenění za design za kolekci Extravagant v soutěži "Národní ceny za design". Tu pořádá Slovenské centrum designu a Ministerstvo kultury Slovenské republiky. Kolekce tapet Babety Ondrové oceňují zákazníci v Německu, Itálii, Španělsku, Portugalsku či Řecku, ale také v Indii, Bahrajnu, Malajsii nebo v Číně. |