Legionářské vlaky se používaly v letech 1918 - 1920 na transsibiřské magistrále...

Legionářské vlaky se používaly v letech 1918 - 1920 na transsibiřské magistrále v Rusku, kdy zde probíhaly válečné operace čs. legií. S tepelným čerpadlem vzduch/vzduch slouží i dnes. | foto: Eva Müllerová

Bydlí ve vagonu z legiovlaku. Stavba přišla na milion, vydrží 60 let

  • 119
Michala, který rád cestuje, nelákalo klasické bydlení. Řešení však rozhodně neviděl v mobilheimu z plastu, na jehož výrobu se používá spousta chemie. Zvolil tak hodně netradiční variantu: přestavěl si starý vagon z legiovlaku.

Obytná plocha vagonu je pouze necelých 20 m2, a tak si k němu Michal Šolc přistavěl ještě zimní zahradu, která však může sloužit téměř jako plnohodnotný obytný prostor. Má zde k dispozici i kamna na tuhá paliva, na nichž lze vařit. Michal tak prostor pro bydlení vlastně zdvojnásobil.

Díky zimní zahradě nabízí „wagon house“ obytnou plochu přibližně 40 metrů čtverečních.

Na přestavbu starého vagonu použil tvrdé dřevo ze sibiřského smrku. Celou konstrukci, interiér i nábytek vyrobil ze dřeva, bez použití lepidel. Pořizovací cena vyšla na milion korun, ale jen kvůli zimní zahradě.

„Bez ní se lze vejít do 850 tisíc,“ říká Michal. Celou přestavbu zvládl na pozemku u Pelhřimova společně s kamarády přibližně za tři měsíce.

Wagon house

V malém prostoru se Michal skvěle vypořádal s umístěním všeho potřebného, vybavení se nijak neliší od běžných malých dřevostaveb nebo bytů. Na vytápění použil čerpadlo vzduch/vzduch, které funguje zároveň i jako klimatizace.

Do interiéru se vešla kuchyňská linka o rozměru 1,8 × 1,7 m se zabudovanými spotřebiči (lednice, varná deska, trouba), nechybí koupelna ani toaleta. Teplou vodu ohřívá bojler. Jako tepelnou izolaci stěn a stropu použil minerální vatu, v podlaze pak extrudovaný polystyren. Okna jsou plastová.

Pokud jde o životnost stavby, záleží na tom, kde je dům umístěný a zda se ošetří barvou a olejem, nebo zůstane nenabarvený a bez chemických úprav.

„V našem prostředí bude životnost přibližně 60 let, s chemickými úpravami klidně sto let,“ tvrdí Michal. Pro odpůrce chemie, jako je on sám, doporučuje úpravu dřeva pouze broušením nebo vosky, zejména včelím voskem.

A jeho další zkušenosti? Vagon lze postavit pouze na základové patky, případně použít betonové tvárnice. Jako nejvhodnější doporučuje Michal panel a na něj betonové tvárnice či betonové patky se základnou minimálně 400 × 400 mm do hloubky alespoň jednoho metru. U potrubí přípojek je možné zhotovit elektrické vyhřívání, aby trubky nezamrzly.

„Obytný vagon“ samozřejmě nelze postavit kdekoliv, pozemek pro stavbu by měl být územním plánem určený pro bydlení nebo k rekreaci. Pro stavbu zpravidla stačí ohlášení.

A proč se Michal rozhodl pro atypickou stavbu ze starého legiovlaku? „Nebýt legiovlaků, nebylo by Československo,“ říká. Více o jejich historii zde.

I uvnitř použil Michal na obklad stěn smrkové dřevo.

Technické informace

Rozměry vagonu: obytná plocha: 19,2 m2, zastavěná plocha: 21,4 m2

Výška stropu: 2400 mm

Rozměry zimní zahrady: obytná plocha: 19,2 m2, zastavěná plocha: 18,5 m2

Výška stropu: 2250 mm

Izolace: minerální vata, v podlaze extrudovaný polystyren. Dřevo jako jeden z nejlepších izolantů

Okna: plastová šestikomorová s Ug 1.1

Vytápění: tepelné čerpadlo (Mitsubushi MSZ/MUZ-FH25VE).

Vestavěný hlavní rozvaděč a vypínače: ano + proudový chránič

Vnitřní venkovní světla včetně zimní zahrady: ano

Vodovodní rozvody: z hostalenu PPR, který i při náhodném zamrznutí zpravidla nepopraská, kanalizace je řešena systémově z potrubí - vnitřní HT a vnější KG

Elektroinstalace: podle platných norem ČSN pro dřevěné konstrukce, osazena je rozvaděči s potřebným jištěním a předřazeným proudovým chráničem.