Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loď místo bytu? Lidé nemají peníze, stále častěji se stěhují na vodu

  16:02aktualizováno  16:02
Kvůli vysokým cenám za bydlení v Londýně se stále více obyvatel britské metropole stěhuje na obytné čluny. Tento trend však znepokojuje obyvatele na březích řeky a vyvolává přehlcení říční dopravy.

Stále více lidí přichází na čluny, protože nemá na výběr. | foto: Profimedia.cz

V letech 2007 až 2014 vzrostl počet těchto plovoucích domů o 36 procent. Jak uvádí společnost Canal and River Trust (CRT), která spravuje 3 200 kilometrů říční sítě v zemi, loni v březnu jich bylo už 2 964 a za sedm let tak počet vzrostl asi o tisícovku.

Takové bydlení umožňuje probudit se ráno mezi hejnem kachen, v kanálu obklopeném velkými stromy. Tato dlouhá plavidla jsou často pomalována živými barvami.

A především cena těchto plavidel představuje jen zlomek částky, kterou je třeba vydat za londýnský byt, přestože je třeba počítat s následnými výdaji na údržbu. V Londýně se cena průměrného bytu pohybuje kolem půl milionu liber (téměř 19 milionů korun). To je pětkrát více, než stojí nejdražší člun.

Fotogalerie

 „Stále více lidí přichází na čluny, protože nemá na výběr,“ vysvětluje devětatřicetiletý učitel Jim Bryden, který strávil dva roky na palubě Violer Mae se svou přítelkyní, psem a kočkou. „Potkal jsem i lidi, kteří skončili na lodi, protože se museli do dvou týdnů vystěhovat, a tak si koupili člun za 10 tisíc liber (377 tisíc korun),“ říká.

Loni provoz v nejpopulárnějších splavných lokalitách vzrostl o 85 procent, uvádí CRT. Noví obyvatelé člunů se setkávají s nejrůznějšími problémy: jak uvázat námořní uzel, jak spravit motor, ale také s tím, jak je na vodě ve člunech krutá zima.

Prudký vzestup počtu člunů se odráží na zahlcení říčních tras a také je u zrodu konfliktů s obyvateli pobřežních lokalit, kteří jsou novými sousedy obklopeni. Jim Bryden patří k týmu dobrovolníků, kteří se snaží omezit negativní vlivy, jako je hluk či kouř z těchto plavidel, na jednom úseku Regentského kanálu.

„Dohlížíme na to, co se tu děje, a snažíme se obyvatele člunů seznamovat s předpisy, například do kolika hodin mohou používat generátor,“ vysvětluje.

CRT má problémy s tím, aby tato plavidla dodržovala pravidla provozu, protože většina z nich nemá stálé kotviště. To je velmi žádané a jeho cena se zhruba rovná nájemnému za byt.

Nezvládali hypotéku

Loď byla vstupenkou ke svobodě

Jsem otrokem mzdy a nemám žádný život, přiznal si Duncan Lawrence, kterému došla trpělivost i peníze. Jeho rodina se dostala do finančních potíží a již nezvládala platit hypotéku ani další účty. Prodali dům, dvě auta a za část peněz koupili obytnou loď Gypsy, na které nyní spokojení žijí.

Mnozí majitelé člunů využívají povolení s názvem „plynulá plavba“, kdy se musejí každých 14 dní přesunout jinam. To ovšem není vždy snadné například pro ty, kdo mají děti školou povinné. Není snadné se také zříci takového komfortu, jak jsou toalety, pitná voda a elektřina.

CRT v březnu pohrozil, že toto povolení přestane vydávat a že dokonce bude požadovat odstranění těch plavidel, jejichž majitelé nerespektují pravidla. To vyvolalo značné pobouření.

Více než 19 tisíc lidí podepsalo petici proti vyhánění z člunů. Obvinili CRT, že chce rodiny vytlačit na ulici. „Ať chceme či nechceme, sociální a politická situace učinila z vodních cest možnost přístupného bydlení,“ uvádí se v petici.

Mluvčí CRT Joe Coggins zdůraznil, že uživatelé člunů musejí respektovat pravidla a zajistit si trvalé kotviště, nebo připustit, že tento život pro ně není. „Čluny jsou fantastickým místem, ale nemůžeme v nich spatřovat jen možnost levného bydlení,“ řekl.

Autoři: ,


Témata: Bydlení


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.