Pro 60 osob. Plovoucí ubytovnu si před čtvrtstoletím nechaly pro své dělníky postavit České loděnice. | foto: Michal Šula, MAFRA

Bydlení na vodě: obří botel čeká v Libni na vysvobození

  • 8
Ve slepém rameni Vltavy kotví už od roku 1987 obří botel. Nikdo v něm v současnosti nebydlí a jeho budoucnost je nejistá.

Bydlení na vodě se stává v poslední době opět módou. Z historie plovoucí ubytovny v libeňských docích však vyplývá, že minimálně pro vietnamské dělníky sloužila v roce 1987 jako ubytovna.

Dnes již oprýskaná a zanedbaná kotví v pražské Libni a od sametové revoluce vystřídala několik majitelů. Její budoucnost je nejistá, ale historii má pestrou.

Ubytovací kajuty v Praze jsou spojovány spíše s lodí Hermes kotvící u Štefánikova mostu, která slouží jako ubytovna pro bezdomovce. Praha má i svou divadelní loď, která se plaví pod vlajkou Divadla bratří Formanů. Samotný opuštěný plovoucí "panelák" je raritou, zatím však pouze zapadlého libeňského přístavu.

V zátoce kotví už čtvrt století

Pod nesrozumitelnou zkratkou PU-60 se skrývá technický název plovoucí ubytovny pro 60 osob. Před čtvrtstoletím si ji nechaly postavit České loděnice a zde dělníky ubytovávaly zhruba šest let.

Samotný opuštěný plovoucí "panelák" je raritou, zatím však pouze zapadlého libeňského přístavu.

Po revoluci, kdy státní podniky procházely privatizacemi a propouštěly především dělnické profese, se loď stala pevně zakotveným "bludným Holanďanem". V roce 1999 změnila svého majitele, který se ji chystal přebudovat, ale k jeho plánům už nedošlo.

O dva roky později opět přeplula po Vltavě o kus dále a zároveň i do rukou svého nového majitele. Toho se redakci nepodařilo kontaktovat. Ještě v roce 2004 sloužil jako výstavní prostory pro výstavu Designblok a v roce 2007 zveřejnilo studio Jiránek Design návrhy, jak by po renovaci mohl Neptun vypadat. A podle dostupných informací uvažovali majitelé lodi, že by tu vznikl unikátní výstavní prostor.

Pod nesrozumitelnou zkratkou PU-60 se skrývá technický název plovoucí ubytovny pro 60 osob.

"Plavidlo je značně poškozené a jeho využití bez zásadní rekonstrukce velmi problematické," uvedl Bedřich Bek, ředitel pobočky Státní plavební správy Praha. Jak dodal, jeho budoucnost lze jen těžko určit.

Praha není z hlediska ubytování na vodě tak atraktivní jako kupříkladu Amsterdam, nicméně někteří podnikatelé v realitách si potenciál takového bydlení uvědomili.

V samotném hlavním městě fungují dnes minimálně čtyři botely, Admirál na Hořejším nábřeží, Transbotel Vodník u Strakonické ulice, Botel Racek a pozapomenutá loď, která údajně dříve sloužila jako dílenská loď pro podolský přístav.

Lodní šroub botelům většinou chybí

Rozdíl mezi botelem a u nás pravděpodobně i díky románu Zdeňka Jirotky Saturnin známějším hausbótem je především v jeho velikosti. Naopak oba dva typy "lodí" mají jeden společný znak. Až na výjimky u nich nenajdete lodní šroub. Mezi kotvišti se přesouvají většinou pomocí vlečného lana nebo tlačného remorkéru.

Známější loď Hermes by se spíše zařadila do kategorie takzvaných bostelů, tedy něčeho, co na souši připomíná hostel. Prostě jen chudší varianta svého bohatšího sourozence. Ve světě jsou podobná "plavidla" celkem běžná. Mezi jejich evropské království lze bezesporu zařadit již zmíněný Amsterdam nebo dánskou Kodaň.