Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bydlení na vodě: obří botel čeká v Libni na vysvobození

  1:00aktualizováno  1:00
Ve slepém rameni Vltavy kotví už od roku 1987 obří botel. Nikdo v něm v současnosti nebydlí a jeho budoucnost je nejistá.

Pro 60 osob. Plovoucí ubytovnu si před čtvrtstoletím nechaly pro své dělníky postavit České loděnice. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Bydlení na vodě se stává v poslední době opět módou. Z historie plovoucí ubytovny v libeňských docích však vyplývá, že minimálně pro vietnamské dělníky sloužila v roce 1987 jako ubytovna.

Dnes již oprýskaná a zanedbaná kotví v pražské Libni a od sametové revoluce vystřídala několik majitelů. Její budoucnost je nejistá, ale historii má pestrou.

Ubytovací kajuty v Praze jsou spojovány spíše s lodí Hermes kotvící u Štefánikova mostu, která slouží jako ubytovna pro bezdomovce. Praha má i svou divadelní loď, která se plaví pod vlajkou Divadla bratří Formanů. Samotný opuštěný plovoucí "panelák" je raritou, zatím však pouze zapadlého libeňského přístavu.

V zátoce kotví už čtvrt století

Pod nesrozumitelnou zkratkou PU-60 se skrývá technický název plovoucí ubytovny pro 60 osob. Před čtvrtstoletím si ji nechaly postavit České loděnice a zde dělníky ubytovávaly zhruba šest let.

Samotný opuštěný plovoucí "panelák" je raritou, zatím však pouze zapadlého libeňského přístavu.

Samotný opuštěný plovoucí "panelák" je raritou, zatím však pouze zapadlého libeňského přístavu.

Po revoluci, kdy státní podniky procházely privatizacemi a propouštěly především dělnické profese, se loď stala pevně zakotveným "bludným Holanďanem". V roce 1999 změnila svého majitele, který se ji chystal přebudovat, ale k jeho plánům už nedošlo.

O dva roky později opět přeplula po Vltavě o kus dále a zároveň i do rukou svého nového majitele. Toho se redakci nepodařilo kontaktovat. Ještě v roce 2004 sloužil jako výstavní prostory pro výstavu Designblok a v roce 2007 zveřejnilo studio Jiránek Design návrhy, jak by po renovaci mohl Neptun vypadat. A podle dostupných informací uvažovali majitelé lodi, že by tu vznikl unikátní výstavní prostor.

Pod nesrozumitelnou zkratkou PU-60 se skrývá technický název plovoucí ubytovny pro 60 osob.

Pod nesrozumitelnou zkratkou PU-60 se skrývá technický název plovoucí ubytovny pro 60 osob.

"Plavidlo je značně poškozené a jeho využití bez zásadní rekonstrukce velmi problematické," uvedl Bedřich Bek, ředitel pobočky Státní plavební správy Praha. Jak dodal, jeho budoucnost lze jen těžko určit.

Praha není z hlediska ubytování na vodě tak atraktivní jako kupříkladu Amsterdam, nicméně někteří podnikatelé v realitách si potenciál takového bydlení uvědomili.

V samotném hlavním městě fungují dnes minimálně čtyři botely, Admirál na Hořejším nábřeží, Transbotel Vodník u Strakonické ulice, Botel Racek a pozapomenutá loď, která údajně dříve sloužila jako dílenská loď pro podolský přístav.

Lodní šroub botelům většinou chybí

Rozdíl mezi botelem a u nás pravděpodobně i díky románu Zdeňka Jirotky Saturnin známějším hausbótem je především v jeho velikosti. Naopak oba dva typy "lodí" mají jeden společný znak. Až na výjimky u nich nenajdete lodní šroub. Mezi kotvišti se přesouvají většinou pomocí vlečného lana nebo tlačného remorkéru.

Známější loď Hermes by se spíše zařadila do kategorie takzvaných bostelů, tedy něčeho, co na souši připomíná hostel. Prostě jen chudší varianta svého bohatšího sourozence. Ve světě jsou podobná "plavidla" celkem běžná. Mezi jejich evropské království lze bezesporu zařadit již zmíněný Amsterdam nebo dánskou Kodaň.

Autor:




Nejčtenější

Lamely z kvalitního kompozitu mívají záruku až 25 let. Nevadí jim ani výkyvy
Podvodníci falšují i materiál na terasy. Jak nenarazit

Jaro, slunce, pohoda. Kdo má dům, užívá si ji hlavně na zahradě a pak také na terase u domu. Při jejím pořizování je třeba zvážit výběr materiálů i ochotu...  celý článek

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Nová koupelna je mnohem světlejší a působí elegantně.
Za tři dny a čtyři tisíce korun proměnila starou koupelnu k nepoznání

Barbora se vrhla na proměnu koupelny, která byla celá obložena dlaždicemi zvanými kůže. Ty prostoru vládly téměř 30 let. Byly na podlaze, vaně i všech stěnách...  celý článek

Dostatek přirozeného denního světla a propojení interiéru s exteriérem celý...
Kuchyň z černého dubu, stůl z betonu. Moderní byt je přesto útulný

Nestává se často, aby byt v novostavbě dispozičně odpovídal individuálním nárokům investorů. A už vůbec není běžné, že i když jejich hlavní požadavek zní...  celý článek

Další z rubriky

Obytná plocha domu je 178 metrů čtverečních.
Moderní dům si postavili v Brně. Inspirovali se funkcionalismem

Manželé s třemi dětmi vystřídali různé bydlení, nakonec se rozhodli pro domek se zahradou. Postavili si pasivní stavbu s šesti místnostmi a rozlohou 178 metrů...  celý článek

Ústředním bodem hlavní obytné místnosti a vlastně celého domu jsou kachlová...
Myslivec si postavil moderní roubenku. Vyzdobil ji loveckými trofejemi

Cedrovou roubenku si Václav s Jindřiškou postavili na okraji lesa s výhledem na údolí a Orlické hory. Světlá přízemní stavba stojí stranou od lidí, vesnice...  celý článek

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.