Uzavřete s nimi smlouvu, která bude obsahovat sankce pro případ, že nedodrží termín, neodvedou kvalitní práci a nenapraví to. A hlavně - nikdy neplaťte předem.
Zdeněk Kouba koupil před třemi lety pozemek s hrubou stavbou domku. Na dokončení stavby si najal místní řemeslníky, na něž měl dobré reference.
Přestože na každé dílčí práce s nimi uzavřel smlouvu, dodnes není dům hotový. Majitel totiž udělal velkou chybu: zaplatil předem.
"Zpočátku to šlo dobře a řemeslníci dodržovali domluvené termíny," vzpomíná. "Pak ale přišla zima a práce se zastavily. Za celý minulý rok se na stavbě neudělalo skoro nic." Řemeslníci se vymlouvali na to, že musí pracovat na jiných zakázkách a nemají čas.
"Chtěl jsem po nich vrátit peníze s tím, že práci dodělá jiná firma, ale vůbec nereagovali." Poslední slib, který majitel domu dostal, byl, že do jara bude vše dodělané. To už však slyšel i loni...
Platba předem je riskantní
Každý má s řemeslníky své zkušenosti, ale ne vždy právě dobré. Stává se, že nedodržují termíny, do práce si chodí, kdy chtějí, výrazně překračují dohodnutý rozpočet či použijí levnější, nebo naopak dražší materiál, někdy "čarují" i s jeho množstvím.
Nehledě na kvalitu odvedené práce, ochotu přijmout reklamaci a napravit závady. Jedinou obranou proti těmto nešvarům je nenechat si nic líbit, a dokud nebude vše v pořádku, neplatit.
"Peníze držte do poslední chvíle, zálohu skládejte nejvýše do jedné třetiny ceny," radí Karel Pohanka z obkladačské firmy. "Jakmile zaplatíte, už řemeslníka neuvidíte." Ani na dobré vztahy se nedá spoléhat.
Prozřetelné je domluvit se předem na pozastávce platby, kdy několik procent z ceny je pozastaveno pro případ nekvalitně provedené práce, kterou řemeslníci v rámci záruky odmítají napravit. Rozpočet by řemeslníci neměli překročit o více než deset procent a navýšení musí schválit zákazník.
Máme rádi melouchaření
"Většina problémů s řemeslníky může být způsobena i tím, že lidé se stále bojí chodit k firmám, raději si platí živnostníka. Ten jim leccos udělá načerno," tvrdí Karel Pohanka.
"Při nákupu materiálu přitom u řemeslníka zaplatí daň z přidané hodnoty devatenáct procent, zatímco u firmy jen pět procent. Navíc se jim dostane i odborného poradenství." V posledních letech se také změnila klientela.
"Bohatí lidé už mají dávno postaveno a dnes staví ti, kteří mají méně peněz, berou si hypotéky a na všem šetří," říká Pohanka.
Firmu nebo řemeslníka je nejlepší vybírat podle referencí, nikoli na internetu nebo ve Zlatých stránkách. Vyplatí se prohlédnout si již hotovou práci a poptat se, jak byli bývalí klienti spokojeni. Mnohé o řemeslníkovi napoví i jeho vybavení a přístup ke sjednávání zakázky. Při výběru firmy je dobré oslovit tři až pět společností a porovnat jejich nabídku.
Žádnému řemeslníkovi není příjemné, když mu někdo
stále stojí za zády, ale je dobré si nechat vysvětlit,
jaké postupy zvolí.
Odborníci bez znalostí
Někteří řemeslníci dnes nestačí držet krok s novými postupy a materiály. Když si pak nevědí rady, prohlásí jednoduše, že to technicky nejde. "Dnešní stavební chemii živnostníci moc nerozumějí. Technologie se hodně změnily, oni je neznají a dělají chyby," vysvětluje Karel Pohanka. "Například obkladač dosud není výuční obor, takže obkládat koupelny může každý se živnostenským listem na zednické práce."
Jiří Hübsch ze sdružení řemeslníků AZ ÚDRŽBA si přesto myslí, že nákup materiálu je lepší nechat na řemeslníkovi, který dobře ví, co bude potřebovat. "Měl by ale předem zákazníka informovat o množství materiálu a jeho ceně," dodává.
Obojí je třeba si ohlídat, protože nepoctiví řemeslníci někdy jedno nebo druhé záměrně zveličují. Pokud si někdo nákup materiálu zajistí sám, měl by se s řemeslníkem poradit alespoň o tom, jestli je pro daný účel vhodný, protože za materiál pak ručí kupující.
Trvalý dohled se vyplatí
Žádnému řemeslníkovi není příjemné, když mu někdo stále stojí za zády. Přesto by se měl zákazník o prováděné práci předem informovat. "Vždy se snažím klientovi vysvětlit, co budu dělat a jak budu postupovat," říká Jiří Hübsch.
"Věřte ale, že je o nervy, když mě někdo při práci neustále ruší dotazy, proč to či ono dělám tak a ne onak, když on kdesi četl, že se to má dělat jinak." Řemeslník by měl také určit správný postup jednotlivých prací, aby se nemuselo bourat to, co pracně nedávno udělal někdo jiný.
Při stavbě nebo rozsáhlejší rekonstrukci se vyplatí zajistit si přítomnost odborníka - buď někoho známého, kdo problematice rozumí, nebo technický dozor investora, což většinou bývá stavební inženýr, který bude odpovídat za kvalitu prováděných prací.
Reklamace se uplatňují hned
Když je práce hotová, je nutné ji zkontrolovat. Pokud není zákazník s její kvalitou spokojený, měl by odmítnout zaplatit, dokud nebude zjednána náprava nebo třeba poskytnuta sleva. Přičemž opravu je nutné vyžadovat okamžitě.
"Reklamace by měl zákazník uplatňovat vždy u zhotovitele a neměl by se nechat odradit tvrzením, že pokud reklamovanou práci provedl subdodavatel, má se reklamovat u něj," radí Jiří Hübsch.
Když se řemeslník nemá k opravě vad, je možné se obrátit na soudního znalce. Jejich seznam je k dispozici u každého krajského soudu. Ten vypracuje znalecký posudek, s nímž se může právník obrátit na soud.
Soudní řízení se však může protáhnout, proto by mělo být jen krajním řešením. Zvláště když vady v interiéru nemohou být odstraněny, protože slouží jako důkaz.
Firmy garantují větší kvalitu
"Chcete-li opravit plot nebo vykopat studnu, nepotřebujete střední ani velkou stavební firmu," říká Otto Tlustý ze stavební společnosti MAO. "Ty bývají dražší a v tak malém rozsahu práce nemá zákazník možnost ocenit jejich služby."
Pokud si však člověk místo živnostníka najme stavební firmu, má větší záruku kvalitně odvedené práce. Stavební společnosti vybírají zaměstnance podle referencí, délky praxe a na základě pohovorů v přijímacích řízeních.
Kromě nich také mnohé využívají externí řemeslníky, pracující na základě subdodavatelských smluv. "Většinu jich máme vyzkoušených, a proto známe jejich kvality," říká hlavní stavbyvedoucí společnosti MAO Karel Kuklík. Firmy také práci svých řemeslníků kontrolují.
Reklamace práce řemeslníků, kteří pracují ve stavební firmě, probíhají podobně jako u živnostníků. Záleží samozřejmě na serióznosti firmy a jejím přístupu. "Pokud je nahlášena reklamace, spojíme se se zákazníkem a stavbyvedoucím," vysvětluje Petr Novák ze společnosti MAO.
"Zjistíme, kdo je za tuto část zakázky zodpovědný, a vyzveme ho k odstranění závad v pevně daném termínu." Firma závadu odstraní na vlastní náklady a pak řeší problém s třetí stranou.
Více škody než užitku?
Za poslední dobu se změnil i přístup zákazníků. Zatímco dříve pozvat si řemeslníka znamenalo uvařit mu oběd, poskytnout mu dobré podmínky pro práci, a dokonce po něm i uklidit, dnes už to řemeslníci ani neočekávají.
Nároky zákazníků zkrátka stoupají a stává se, že se majitelé na stavbách či v rekonstruovaných interiérech někdy ani neukážou.
Velký problém může nastat, když řemeslník při práci nechtěně způsobí nějakou škodu. Majitel po něm pochopitelně bude vyžadovat náhradu.
Za řemeslníka, který pracuje pro stavební společnost, to většinou zaplatí firma, která by měla mít pro tyto případy uzavřenou pojistnou smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozní činností.
Jak nenaletět nepoctivým řemeslníkům |
1. Dejte na dobrozdání 2. Vyjasněte si vše předem 3. Nezapomeňte sepsat smlouvu 4. Zkontrolujte materiál 5. Nechte si vysvětlit postup 6. S reklamací neotálejte 7. Nikdy neplaťte předem 8. Obraťte se na soud |
Řemeslníka nebo stavební firmu je nejlepší hledat podle referencí. |