Po roce 1948 se ke stavbě s vysokým komínem přistavěly nové strojovny, kotelna, brusírna a kancelář. Část nádvoří byla zastřešena dřevěným přístřeškem.
Léta fungovala, pak objekt chátral. Studio Design by Donlić, které sídlí v domě, k němuž dvůr náleží, přišlo s ideou na rekonstrukci. Jenže chyběl nápad.
Ovšem jen do té doby, než Ivana Dombková odjela s Rostislavem Černíkem, druhým majitelem studia, letos v lednu na dovolenou do Rakouska. A právě tady, v úžasné stylové vinotéce, ji napadlo vybudovat totéž v Praze.
Samozřejmě po svém. "Během tří minut bylo jasno, ani jsme o tom nemuseli mluvit," říká architektka Dombková. Vznikl Wines Home s plochou kolem 600 metrů čtverečních.
Industriální styl byl dán původní stavbou, multifunkční prostor vyšel jako ideální řešení. Vinotéka má proto mobilní regály na víno, předváděcí kuchyňskou část i prostory na jednání.
Na začátku byly cihly
Nápad zrekonstruovat prostor s ohromným potenciálem, který sousedil se showroomem
a architektonickým a designovým studiem Design by Donlić se přímo nabízel.
Od lednového rozhodnutí šlo vše již velmi rychle.
Rozebrala se stávající budova továrny, repasoval komín, snížila úroveň dvora, začal se stavět nový objekt o dvou úrovních a s novými podlahami.
Záměrem nebylo bourat, ale co možná nejcitlivěji přebudovat továrnu znovu, aniž by ztratila svého genia loci.
Nová budova tak podtrhuje charakter původní - v interiéru dominuje režné zdivo, ocelové a litinové nosné konstrukce, tovární okna - fasádní i střešní.
Rekonstrukce vychází z osobité symbiózy starého s novým, je založena na dynamice kontrastů materiálových a stylotvorných prvků – skla, oceli, dřeva, cihel a betonu.
K tomu se přidala hra s průhledy, povrchy a odrazy. Výsledkem je napětí a zároveň harmonie.
Ivana Dombková velmi citlivě uchovala vše, co bylo v původním objektu cenné.
Ocel, litinu a původní nosné konstrukce doplnila citlivě současnými trvanlivými materiály.
Architektonicky je prostor důmyslně řešen na střídajícím se principu "uzemnění" a "zavěšení". "Část objektu navazuje přímo na obytný dům, další má charakter obrovské zavěšené lávky mezi dvěma hmotami, aby bylo pod ní možné projíždět se zásobováním," vysvětluje Ivana Dombková.
Objekt má z jedné třetiny prosklenou střechu, svislá tovární okna po stranách nabízejí skvělé prosvětlení i z obou protilehlých fasád. Funkčně vznikl touto rekonstrukcí prostor o celkové výměře 900 m², z toho 600 m² patří vinotéce.
Ale také galerii. První, kdo zde představil své práce, je fotograf českého původu žijící ve Francii František Zvardon. Ten tu zahájil výstavu fotografií Folie de paysage d’ Alsace.
Wines Home je totiž "multispace". Nabízí i zázemí pro pořádání prezentací, společenských akcí, výstav či koncertů až pro 250 lidí. Vedle vína zde nechybí nabídka různých delikates a doutníků z Kuby, Dominikánské republiky či Trinidadu.
Otevřený a variabilní prostor, vybavený mobilními stojany vyrobenými podle návrhu Ivany Dombkové, nabízí řadu možností využití.
V prostoru jsou nepřehlédnutelné velké pohovky či krby na biolíh, které interiér skvěle oživují a dodávají mu na romantické atmosféře.
A jak se dostal k Wines Home hokejový brankář Roman Čechmánek? Málokdo tuší, že má v České republice jednu z největších a nejlepších sbírek vína. Rozumí mu a má ho rád.
"Chtěl bych, aby si tu každý mohl vybrat to své. Jsou zde velká vína evropských vinařství, která se přitom pohybují v přístupných cenách," říká Roman Čechmánek, jeden ze tří majitelů zrekonstruované továrny. Teď už vinotéky.
Nechybějí zde ovšem ani opravdové vinařské ikony, například burgundské Romanée Conti, červená vína z Bordeaux - Château Mouton Rothschild či Château Latour - exkluzivní vína, která jsou skladována ve speciální chladicí místnosti vín.
Studio Design by Donlić si tak nadělilo k desátému výročí založení pěkný dárek. Řešení architektky Ivany Dombkové pak ukazuje, že při citlivém a tvůrčím přístupu může stará architektura nabídnout nové možnosti.