Dnes tam jsou sklady a zdí obehnaný areál ministerstva obrany, v budoucnu by tam měla vyrůst nová čtvrť přibližně pro deset tisíc obyvatel.
Nad podobou téměř sedmdesátihektarového území v Ruzyni mezi Drnovskou a Vlastinou ulicí a železniční tratí Praha - Kladno se v urbanistické ideové soutěži šesté městské části zamýšlelo 51 architektonických týmů, porota teď čtyři návrhy vybrala a ocenila a radnice je bude konzultovat s veřejností.
PŘEMĚNA RUZYNĚDo urbanistické ideové soutěže Prahy 6 na přeměnu průmyslové zóny v Ruzyni se přihlásilo 51 týmů architektů. Měli za úkol navrhnout vybavenou obytnou čtvrť, bytové domy, školy, obchody a služby a zároveň se vypořádat se stávajícími objekty, sklady, areálem ministerstva obrany a záměrem výstavby kolejí ČVUT. Porota ocenila čtyři projekty a teď je bude konzultovat s veřejností. |
"Obecnou představou je vznik čtvrti, která bude respektovat specifika Prahy 6 - nízkou hustotu obyvatel a především převahu rodinných domů nad činžovními," popisuje starosta šestky Tomáš Chalupa s tím, že zároveň je třeba dostatečně řešit otázky parkování a veřejné vybavenosti: školky, školy, hřiště, sportoviště a obchody.
Další prioritou radnice bylo spojení se stávajícím městem - výhledově se totiž počítá s prodloužením linky metra A a tramvajové trati z Evropské ulice směrem k železniční zastávce Praha-Ruzyně.
"Jako matka rozhodně vítám, že místo vojenských objektů a skladů vzniknou parky, školky a hřiště," pochvaluje si Želmíra Krištofová, která bydlí v blízkosti plánované čtvrti.
Veřejnosti budou projekty architektů představeny hned dvakrát: od pondělí ve Skleněném domě na výstavě Perspektivy Prahy 6 a na asi kilometrové zdi areálu ministerstva obrany Na Dědině.
Koleje by se architektům líbily, se sklady nepočítají
Výsledný projekt by měl být kombinací oceněných návrhů s tím, že se do debat o finální podobě zapojí i lidé. "Z návrhů posbíráme klíčové body, které budeme při další práci respektovat," podotýká Bohumil Beránek, vedoucí odboru územního rozvoje Prahy 6.
Každý tým se se zadáním vypořádal jinak: s vysokoškolskými kolejemi jich počítá většina, s armádními prostory zhruba polovina a s několika sklady pouze jeden.
"Věříme duchu Vinohrad či Žižkova, lineárním parkům, ulicím a náměstím, které mají konkrétní charakter a spíše menší, ale životaschopnou velikost, naopak nevěříme bezradnosti nekonečných prostorů sídlišť či monofunkčním shlukům administrativních budov," popisuje jeden z tvůrců oceněného projektu Jaroslav Šafer.
Milan Veselý z týmu, který se dělí o první a druhé místo, je zase zastáncem tradičního českého náměstí s radnicí, kostelem, knihovnou, obchody a poštou. "Byly by tu i výstupy z metra a farmářské trhy," doplňuje Veselý.
Inspirace z jihu. Tým architektů Šafer Hájek své představy ilustroval i fotografií z Madridu. Věří čtvrti, kde vedle sebe žijí všechny věkové a společenské skupiny
Bydlení chce vytvořit jako místo pro život, a ne pouhý prostor pro přespání v pracovních dnech. Uvažuje i o veřejném parku s promenádou, hřišti a malou ekofarmou pro základní školu.
Jednání leží na přespříštích zastupitelích
Podle starosty Chalupy však výstavba nezačne dříve než po roce 2014. Koncepce obytné čtvrti se objeví až v novém územním plánu, regulací se pak určí, kde co bude stát a jaká bude výška budov, a teprve pak začnou jednání s vlastníky pozemků.