Autorky umístily obrazy pod povrch Vítkova. V parku každému z nich odpovídá rám, který k obrazu vymezuje průhled na panoráma města.

Autorky umístily obrazy pod povrch Vítkova. V parku každému z nich odpovídá rám, který k obrazu vymezuje průhled na panoráma města. | foto: Central Group

Architekti chtějí Muchovu epopej vystavit v podzemí pod Vítkovem

  • 6
Stalinův pomník, Vítkov nebo letenská muzea. Na tato místa navrhovali studenti pavilon pro Slovanskou epopej v soutěži firmy Central Group. Zvítězil Vítkov, autorky za návrh získaly 100 tisíc korun.

Měl by se pavilon pro Slovanskou epopej Alfonse Muchy stát novou dominantou Prahy? Nebo bude lepší toto monumentální, avšak kontroverzní dílo odsunout třeba někam do podzemí? Tento problém řešili studenti architektury, kteří se přihlásili do soutěže firmy Central Group. A stal se i hlavním tématem debaty porotců. Soutěž byla ideová, podle vítězných návrhů se stavět nebude.

Studenti vysokých škol přihlásili do klání 40 projektů. Větší část se chtěla předvést výraznou dominantou, proto vybírala z daleka viditelné místo Stalinova pomníku.

Porota se však shodla, že Muchovo problematické dílo by se tak zviditelňovat nemělo. Proto upřednostnila střízlivější návrhy, které obrazy umisťovaly buď pod zem, nebo nechávaly pavilon zarůst zelení.

"Epopej si zasluhuje být vystavena. Ale neměla by být umístěná do nějakého monumentálního objektu a prezentovaná jako ztotožnění našeho národa se Slovanstvem," shrnul člen poroty, architekt Jakub Cigler.

Vítěz se trefil na skutečné místo pro epopej

Pořadatel chtěl původně vyhlásit soutěž pouze na místo bývalého Stalinova pomníku. Po nesouhlasu předsedy poroty Zdeňka Lukeše a po dohodě s porotcem za hlavní město Prahu, architektem Václavem Králíčkem, však nakonec rozšířil možnosti o horu Vítkov a parcelu vedle Národního zemědělského muzea na Letné.

Do zadání se tak dostaly tři prostory, o kterých se v poslední době mluvilo jako o reálných variantách pro stavbu Muchova muzea. "Výběr míst byl šťastný, rozdělení cen pokrylo všechny tři možnosti. První cena dokonce označila lokalitu, která je favoritem pro město i pro Muchovu vnučku Jarmilu Mucha Plockovou," zhodnotil Králíček.

Na Vítkově by pavilon epopeje skutečně mohl v nejbližších letech stát. Město zpracovává studii, která mimo jiné řeší příjezd na kopec výtahem z pěšího tunelu mezi Karlínem a Žižkovem.

"Je to městská priorita, je nutné rychle vyřešit přemístění epopeje z Moravského Krumlova, nový majitel zámku dal totiž dílu výpověď," vysvětlil Králíček. Další dvě soutěžní místa budou využita jinak.

POROTA

* Zdeněk Lukeš, historik architektury (předseda)
* David Vávra, architekt
* Jakub Cigler, Cigler Marani Architects
* Václav Králíček, Útvar rozvoje hlavního města Prahy
* Filip Grygera, MF DNES a iDNES.cz

Sto let hledání a pochybností

Alfons Mucha maloval Slovanskou epopej v letech 1912 až 1928. Dílo věnoval Praze s podmínkou, že pro ně postaví novou budovu. Od počátku mezi odborníky panují pochybnosti o kvalitě obrazů.

Dříve progresivní malíř se stylem malby i námětem vrátil do 19. století. "Mluví se tu sice o kráse a velkoleposti, ale to jen tak, aby dar tak gigantických rozměrů nebyl co do výrazů krasochuti bagatelizován," napsal třeba v roce 1928 Josef Čapek.

I proto trvá hledání místa pro stavbu pavilonu už téměř celé století. Kromě zmiňovaných variant se uvažovalo o Stromovce, holešovickém výstavišti nebo Těšnově. Sám malíř navrhl Petřín.

Soutěžní návrhy bude možné vidět v červenci na výstavě v informačním centru Útvaru rozvoje hlavního města Prahy. Spolu s nimi budou vystaveny i semestrální práce studentů vysokých škol, které řešily stejný úkol.

ARCHITEKTONICKÁ SOUTĚŽ CENTRAL GROUP

1. cena: Žofie Rajmanová, Anna Přibylová, VŠUP Praha

Odměna: 100 000 Kč

1. cena – Žofie Rajmanová, Anna Přibylová, VŠUP Praha

Autorky umístily obrazy pod povrch Vítkova. V parku každému z nich odpovídá rám, který k obrazu vymezuje průhled na panoráma města. Porota ocenila i jednoduchou dispozici, která navazuje na monumentální osu Vítkova a ztotožňuje ji s časovou osou epopeje.

Jakub Cigler, architekt: "Vítězný návrh dává pavilon pro epopej na významné místo, ale řeší ho jako něco neviditelného. Je to mimořádně čistá a krásná práce, výrazně převyšuje všechny ostatní."

2. cena: Ondřej Stehlík, Martin Šafář, Pavel Steuer, VUT Brno

Odměna: 50 000 Kč

2. cena – Ondřej Stehlík, Martin Šafář, Pavel Steuer, VUT Brno

Studenti si vybrali sokl bývalého Stalinova pomníku, opravili ho a nechali porůst zelení. Vtipným nápadem jsou podle poroty dvě kruhová atria a centrálně umístěná subtilní vyhlídková věž.

David Vávra, architekt: "Stalinův pomník je pro památník Alfonse Muchy nevhodný. U návrhu se mi ale líbilo, že autoři ponechali místo v současném stavu a obvodové zdi nechali zarůst, čímž vyjádřili zapomnění, nechali památník jakoby ztratit v čase."

3. cena: Pavlína Sýkorová, ČVUT Praha

Odměna: 25 000 Kč

3. cena – Pavlína Sýkorová, ČVUT Praha

Autorka si vybrala méně efektní parcelu vedle letenských muzeí. Porotě se líbilo, že zvolila kontrastní tvar k okolní pravoúhlé architektuře. K obrazům se stoupá rampou po obvodu budovy.

Zdeněk Lukeš, historik architektury: "Autorka zvolila zajímavý tvar, kupoli, která kontrastuje s funkcionalistickou architekturou muzejních budov, a to i barevně. Je to elegantní solitérní záležitost."

Porotu zaujalo

Jiří Šerek a Jiří Šťasta z VUT Brno

Jiří Šerek a Jiří Šťasta z VUT Brno rezignovali na konkrétní místo a navrhli pavilon inspirovaný poletováním mouchy (slovní hříčka se jménem Mucha). Obrazy by visely jinde, v pavilonu by se promítaly digitálně. Epopej by se tak dala vystavit třeba v poušti nebo na Měsíci.

Další finalisté

Ondřej Otýpka a Nina Pevná z ČVUT Praha se inspirovali českým kubismem a japonským origami, expozicí na místě Stalinova památníku se prochází po spirále

Ondřej Otýpka a Nina Pevná z ČVUT Praha se inspirovali českým kubismem a japonským origami, expozicí na místě Stalinova památníku se prochází po spirále.

Zdeněk Chmel, Jan Kokeš a Miroslav Malý z VUT Brno zapustili do Stalinova památníku kvádr pro doplňkové expozice, epopej umístili do horní části mísovitého tvaru

Zdeněk Chmel, Jan Kokeš a Miroslav Malý z VUT Brno zapustili do Stalinova památníku kvádr pro doplňkové expozice, epopej umístili do horní části mísovitého tvaru.

Veronika Dobešová a Gabriela Blažková z VUT Brno obložily budovu na místě Stalinova památníku mramorovými deskami a dbaly na provoz šetrný k životnímu prostředí

Veronika Dobešová a Gabriela Blažková z VUT Brno obložily budovu na místě Stalinova památníku mramorovými deskami a dbaly na provoz šetrný k životnímu prostředí.

Patrik Uchaľ z ČVUT Praha posadil na žižkovské úpatí Vítkova expozici, v níž má každý obraz vlastní místnost osvětlenou originálně prořezanými otvory

Patrik Uchaľ z ČVUT Praha posadil na žižkovské úpatí Vítkova expozici, v níž má každý obraz vlastní místnost osvětlenou originálně prořezanými otvory.