Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Architekt: Dům je plný energie

  1:00aktualizováno  1:00
Jak si ve Vráži poradili s podmínkami ochranářů? Čtěte v rozhovoru s tvůrcem domu, architektem Zdeňkem Jiranem.

Na každé straně domu je v horním patře terasa s lamelovým zábradlím, která ubírá kus střechy | foto: Josef VostárekMF DNES

Manželé si postavili dům ve stylu feng šuej - více ZDE

Kancelář Jiran Kohout architekti se návrhy rodinných domů moc často nezabývá. Podle Zdeňka Jirana je s nimi, pokud se jim architekt plně věnuje, stejné množství práce jako třeba s velkou administrativní budovou, ale honorář tomu neodpovídá.

Pouští se do toho proto jen v případě výjimečných míst nebo lidí, což u domu ve Vráži platilo obojí. Oslovil ho kamarád, který si našel svažitou parcelu v lese. "Když chcete vidět nebe, musíte se podívat nad hlavu. Proto jsme si řekli, že by bylo fajn se tím zabývat,“ říká Jiran, jeden ze dvou spoluautorů domu.

Jak projekt vypadal na začátku?
Navrhli jsme původně dva osmiboké kubusy, z terénu vykukovala kamenná stavba, na ní byla posazena přečnívající dřevěná "krabice" s plochou střechou a terasami, v čele bylo panoramatické okno. Nebyl to tak uzavřený tvar jako nyní. Bohužel si majitel vybral parcelu v chráněném území, stavbu mu povolili jen proto, že už tu byla malá chata, a navíc se k architektuře vyjadřovala správa chráněné krajinné oblasti.

Takže to projekt omezilo?
Správa chráněné oblasti požaduje, aby se novostavby řídily pravidly pro vnější znaky domu - třeba by měly mít červenou střechu, ta zase určitý sklon, domy by měly vycházet z klasických vesnických stavení. Vedli jsme s nimi diskusi, že lidé dnes mají úplně jiné nároky na život než před 150 lety - nemají krávu ani slepice, nepotřebují domy, které se tenkrát stavěly, s dvorem a úzkými okýnky, protože větší zasklení tehdy nebylo technicky možné. Říkali nám, ať jdou naši klienti stavět za hranice chráněné oblasti. Tři sta metrů vedle by se soudobě tvarovaným domem nebyl problém.

Takže jste je nepřesvědčili?
Nakonec souhlasili i s naším řešením, ale protože nám to předtím zakázali, mezitím jsme zpracovali jinou variantu se sedlovou střechou, a ta se zamlouvala klientům. Nakonec jsme se shodli, že na společenskou a obslužnou část, která je částečně zakomponovaná v zemi, bude posazen dřevěný kubus se sedlovou střechou. Kromě vyzděného štítu otočeného ke svahu je to dřevostavba, která sedí na betonové podnoži.

Narazili jste při stavbě na problémy, kvůli kterým by se musel projekt upravit?
Dělali jsme změny, protože najaté firmy nedodržovaly projekt. Majitel si sám vybíral dodavatele, ale několikrát se stalo, že si vybral někoho, kdo práce slíbil udělat levněji, ale pak to udělal špatně, třeba krov. Chyby se pak musely opravovat, což vychází dráž.

Navrhli jste nějaké neobvyklé prvky?
Je tady poměrně silná izolace, dole osmnáct centimetrů, nahoře přes dvacet. Jinak jsme v klasickém tvaru budovy použili některé moderní prvky. Střecha je plechová se zaatikovými žlaby - okapy nejsou na okraji střechy, ale uvnitř, takže dům má ucelenější tvar. Nevýhodou je, že žlaby budou tady v lese vyžadovat pravidelnou údržbu, protože se můžou snáze ucpat. Z jihovýchodu a severozápadu má dům "vykousnuté" rohy, jsou tady velká okna, která umožňují panoramatické výhledy a okolní les dojmově vtahují do interiéru. Zvláštní je, že všechny tyhle prvky jsou v přímém protimluvu k regulacím. Ochranářům stačilo dodržet tvar domu - s použitím sedlové střechy.

V domě jste použili čínské principy feng šuej. Jak se to konkrétně projevilo?
Feng šuej je komplexní přístup k životu a tvorbě prostředí, člověk by měl mít doma harmonický pocit, nic nemá působit agresivně a rušivě. Není to vlastně nic mimořádného. Kdo se zabývá tvorbou prostředí, stejné věci pozná intuitivně, feng šuej je jen pojmenovává a sestavuje do pravidel. Použili jsme místní materiály - vápenec, keramiku a dřevo. Rybníček není nad domem, ale pod ním, vchod do domu i ložnice jsou otočené na severovýchod. Architekt Otakar Chochola, kterého jsme si na feng šuej přizvali ke spolupráci, propracoval celý pozemek - kudy se má chodit, kam patří voda, kam se má dát kámen, protože je tam místo, kde se sdružuje energie. V domě určil, kam umístit postele, jídelnu, jaké použít materiály a podobně.

Drželi jste se feng šuej úplně ve všem?
Základ je podle těch principů, ale nikdy to nejde použít stoprocentně. Dali jsme třeba radiátory na místa, kde by možná neměly být, občas nám v návrzích vyšly ostré rohy, které feng šuej odporují, na stěny jsme použili modrou barvu místo červené, protože se nám víc líbila. A majitel domu má v pracovně za zády okno, což je třeba špatně, ale třeba taky ne. Hlavní je, jak se tam cítí on.

Jak jste spokojený s výsledkem?
Z některých změn, které nutně nastaly během výstavby, nejsme úplně spokojení. Ale každý má svůj okruh toho, co se mu líbí, a nechce se znásilňovat, což je přirozené a správné. Náš výtvarný koncept je z velké časti dodržený, detaily se budou dále vyvíjet. Absolutně jednotné výtvarné dílo to není. Ale je to výjimečně ztvárněný dům, který má v sobě tolik energie, že spoustu neladících maličkostí utáhne.

Jak to vidí jiný architekt

Patrik Tichý architekt, poradce MF DNES

Architekt se dobře srovnal s charakterem pozemku a příjemně začlenil dům do vzrostlého porostu. Toto prostředí je pro navrhování individuální zástavby celkem nezvyklé, o to více vybízí k nevšedním řešením. Výhodou je, že podmínkou památkářů bylo "jen" vytvořit sedlovou střechu, ale její materiál daný nebyl. Plechová krytina domu vtiskuje moderní výraz, společně s dřevěným obvodovým pláštěm a velkými prosklenými plochami.
Také základní interiérové vybavení a materiálová kombinace odpovídají místu i typu stavby - hlavně krb a jeho okolí. Ovšem zbývající vybavení interiéru, kombinace materiálů, barev i nábytků na mě nepůsobí celistvým dojmem. Třeba kuchyňská linka by do takovéhoto domu měla být kvalitněji zpracovaná, v jednodušším designu, který by se více hodil ke krbu. Materiál by mohl zůstat, jen mám pocit, že už je toho dřeva v interiéru příliš.

Poznámka: shoda jména se spoluautorem domu je čistě náhodná

Autoři:




Nejčtenější

Montáž stěn u patra domu
Montované domy nejsou malý panelák. Staví se z betonu, dřeva a kovu

Při jejich výrobě montovaných domů se využívají počítačově řízené stroje a 3D modelování. Hlavní idea stojí na co největším počtu stejných typizovaných dílců,...  celý článek

Vila z roku 1955 od začátku sloužila majitelům jako letní rezidence. Má pět...
Padesátá léta v Dubrovníku. Vila se schody na pláž má pět teras

Vila z roku 1955 od začátku sloužila majitelům jako letní rezidence. Má pět teras a schody vedoucí přímo na pláž. „Rezidenci dnes vlastní chorvatský hráč...  celý článek

Oblé stěny dýhované knihovny přidávají interiéru na útulnosti. Majitel chtěl...
Ve velkém bytě si mohli dovolit dvě ložnice i technickou koupelnu

Prostor s plochou 232 metrů čtverečních v bratislavském Starém Městě byl deset let neobývaný. Majitel se nakonec rozhodl pro zásadní rekonstrukci, a to přesto,...  celý článek

Hlavní obývací prostory v domě jsou orientovány do zahrady a bohatě prosvětleny...
Elegantní dům, kde architekt respektoval styl a přání majitelů

Střízlivě elegantní, z ulice spíše nenápadný dům vychází ze zásad funkcionalistické architektury. Jeho hlavní kvality, účelnost, pohodlí, vzdušný prostor a...  celý článek

Mírně svažitý pozemek při stavbě domu nebylo nutné nijak zvlášť modelovat.
Dřevo fasády svého domu čistí savem, o šedivou patinu nestojí

Rodina se dvěma dětmi hledala nemovitost v blízkosti Prahy skoro rok. Pak se od známých dozvěděli o příležitosti koupit pozemek v Mnichovicích a stejným...  celý článek

Další z rubriky

Mutants - regálová reprosoustava z pryskyřice
Designéři vytvořili koberec ve tvaru Beskyd či reproduktory jako sochy

Vzlétnout do oblak, zachytit inspiraci a přistát na zem s nápadem, který osloví veřejnost. Takové jsou imaginární cesty Petry Krausové a Libora Sošťáka ze...  celý článek

Anton Vadovič
Kovařina je kouzelné řemeslo, tedy až na popáleniny, tvrdí Echtkovář

Ačkoliv Anton Vadovič oslavil teprve pětadvacetiny, pohybuje se v kovářském oboru jako mistr a jeho návrhy ukazují na kvalitní nadčasový design. Nože, příbory,...  celý článek

Nevyužívaná čerpací stanice Fiat Tagliero připomíná vznášející se letadlo.
Malý Řím v Africe je v UNESCO. Z italského snu je perla modernismu

Eritrejská metropole Asmara oplývá výjimečným souborem futuristické italské architektury z 30. let minulého století, kterou zde postavili Italové. Díky ní se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.