Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Koronavirus ruší i veletrhy, zásoby nádobí a vánočních ozdob se tenčí

Koronavirus nezasáhl jen Čínu, potýkal se s ním i letošní únorový veletrh Ambiente ve Frankfurtu. Možná však Evropa potřebovala signál, že je nejvyšší čas něco změnit a omezit svou závislost na Číně.
U kolekce Organic od Koziolu jde o ekologické řešení, protože výrobek kombinuje...

U kolekce Organic od Koziolu jde o ekologické řešení, protože výrobek kombinuje dlouhou životnost, nízké energetické výdaje při výrobě a dokonalou recyklovatelnost. | foto: Petra Welzel pro Ambiente

Nejde jen o to, že návštěvnost velmi důležitého veletrhu Ambiente, který bývá označován jako světová jednička v produktech spojených s jídlem, vařením, předměty pro domácnost, ale také dárky, šperky a módními doplňky, klesla přibližně o dvacet procent.

Zlatá patřila letos k výrazným trendům.

I oficiální veletržní zpráva přiznává, že nákupčí některých velkých nadnárodních obchodních řetězců dostali zákaz se veletrhu zúčastnit, aby se nenakazili koronavirem.

Pokud by se to stalo, mohla by prý taková informace mít za následek prudké snížení návštěvnosti těchto řetězců, které velmi úspěšně fungují i v Česku. Tak znělo vysvětlení pro firmy, které marně čekaly na důležité nákupčí, to bohužel platilo i pro české výrobce.

Zkušení obchodníci však upozorňují i na další dopady koronaviru: v dubnu až v květnu se v Kantonu (má totiž tři fáze, každá je určená pro určitá odvětví) měl konat největší čínský veletrh na ploše 1,2 milionu m2, kam přijíždí kolem milionu zákazníků, kteří si vybírají u svých dodavatelů zboží na druhé pololetí roku a zejména vánoční svátky.

Domlouvají se zde objemy, ale i tvary a dekory. Kvůli koronaviru je konání tohoto veletrhu zatím pozastaveno. Bude jen posunutý, nebo se uskuteční až v říjnu podzimní veletrh určený pro dodávky na první polovinu roku 2021? To zatím nikdo neví. Mezi obchodníky však začíná panovat velká nervozita, skladové zásoby se tenčí v Evropě i v USA. Co bude s vánočním trhem a zásobami?

Byť se o tom příliš nemluví, čínské výrobky zdaleka netvoří jen levné či podřadné zboží. V Číně vyrábějí i největší světově proslulé a hodně drahé značky.

Někdy si nechávají vyrobit jen bílý porcelán, který se pak dekoruje v Evropě. A samozřejmě nese evropskou značku původu. Drobné spotřebiče, nádobí, plastové výrobky a doplňky, bižuterie, dekorace, to vše pochází z Číny. Závislost Evropy i zámoří na čínské produkci je obrovská.

Oficiálním „mottem“ veletrhu byla recyklace a ekologie

U vystavujících se na veletrhu Ambiente jako hlavní téma samozřejmě uplatnil nikoli korovinarus, ale recyklace, a to zejména v souvislosti s plasty. Tento materiál se v posledních letech stává téměř „sprostým“ slovem, proto se výrobci, kteří jej používají, snaží o jeho rehabilitaci formou deklarování stoprocentní recyklace.

Typický příklad? Třeba značka Koziol, která ve velkém prezentovala novou kolekci Organic vyrobenou výhradně v Německu z přírodních celulózových vláken a termoplastů. Produkty z tohoto materiálu jsou bezpečné pro potraviny, neobsahují BPA a můžete je mýt v myčce. Snadno se přepravují, zároveň jsou velmi stabilní a prakticky nezničitelné. Výrobce tvrdí, že je můžete používat i desítky let.

Ukládání potravin může prodloužit jejich životnost, i to patří k současnému trendu v kuchyních.

A také to, že se při jejich zpracování používá až o 90 procent méně energie než například při výrobě keramiky, skla nebo hliníku. Ty totiž potřebují při výrobě teploty 800 °C až 1 500°C, organický materiál vyžaduje pouze
180 °C. 

Pravda, za krabičku na svačinu s oddělovačem zaplatíte něco přes 300 korun (ovšem v Německu, v Česku počítejte téměř o dvě stě korun víc). Právě ceny bývají v tuzemsku důvodem, proč nebýváme až tak horlivými ekology.

S recyklací plastu argumentovaly i designové značky typu Guzzini, zaměřili se na ni i výrobci porcelánu či skla. „Spotřebitelé ze zemí západní Evropy na recyklaci a ekologii slyší už delší dobu let, nebylo tomu však vždy. Když před pár lety přišla značka Zassehaus s kolekci nádobí EcoLine, které se při odhození v přírodě rozloží poměrně rychle, předběhla dobu. Dnes je to jiné,“ tvrdí Jaroslav Soukup z velkoobchodu Mobax, který v tuzemsku zastupuje zejména německé výrobce.

Podle něho se však čeští zákazníci také mění, třeba v prodejnách HomeArt začali odmítat plastové tašky, raději si zboží odnášejí pouze v ruce nebo v taškách z netkaných textilií (pravda, zpravidla jen k autu na parkovišti před nákupním centrem). Je otázkou, kde začíná ekologie a kde neochota platit za plastovou tašku. U značky Brabantia, proslulé odpadkovými koši, se zase Češi dožadují variant na tříděný odpad.

Skleněná brčka se prodávají po šesti kusech za 120 Kč včetně kartáčku, lze je mýt i v myčce.

„Někdy lze opravdu předběhnout dobu,“ potvrzuje názor Jaroslav Soukupa i Veronika Zahradníková z Kavalieru. „Před dvěma lety jsme začali nabízet skleněná brčka, teprve letos se však zájem o ně ze strany zákazníků enormně zvýšil, protože v roce 2021 budou plastová brčka už zakázaná.“

Kavalier a jeho značka Simax na Ambiente rozhodně potěšil i další novinkou, a to speciální úpravou dna svých skleněných hrnců, konvic i pekáčů. Vrstva na bázi stříbra na vnější straně dna dovoluje používat toto nádobí i na indukčních varných deskách či v troubě.

Kuchyňské trendy začínají v restauracích

Vedle recyklace byl na Ambiente jasně vidět i další trend: HoReCa neboli hotely, restaurace, catering. Je to sice na prvním místě ekonomický pojem, který označuje segment hotelnictví a gastronomických provozů, ale také silný zákazník, u něhož se lidé inspirují k zařizování soukromých interiérů.

Clap design funguje teprve třetím rokem, už podruhé však studio vystavovalo na Ambiente, a to v prestižní hale číslo 4.

Proto byl tématu HoReCa věnován velký prostor, včetně přednášek či prezentace na výstavišti, zejména v hale 6.

„Měření úspěchu tohoto veletrhu můžeme dát deset z deseti bodů. Jsme nový vystavovatel, americká společnost založená v roce 2002, s jasným zaměřením na distribuční kanály HoReCa. Naše očekávání nové haly byla více než překročena. Byla to pro nás opravdu velkolepá show,“ konstatovala například Mayda Pérezová, výkonná viceprezidentka společnosti Front of the House.

A další trendy? Například výrazný nástup zlata, ale také černé barvy, dekorů s africkými (ty jsou oblíbené již druhou sezonu) a florálními motivy. Dekory květin se často vracejí ke starým vzorům, na tom profitovaly i české firmy, jako je manufaktura Rudolf Kämp založená v roce 1907. Značka se velmi dobře vyrovnává s módními trendy v kombinaci s rukodělnou výrobou a odkazem na historii.

Prasklo je mladá značka z pražských Nuslí, kde před časem začala tehdy ještě hudební manažerka Petra Švejdarová tvořit ve své kuchyni objekty z betonu a skla, aby se odreagovala od náročné práce v šoubyznysu.

Naopak novou kapitolu v historii tuzemské výroby představují české designové značky, jako jsou Clap design či Prasklo. Zatímco mladí designéři Lukáš Pejchal a Václav Čajánek z Clap designu vsadili na kombinaci dřeva, kovu a magnetů a podařilo se jim dostat i do velmi prestižní haly 4, kde vystavují renomované značky, Prasklo kombinuje beton s recyklovaným sklem.

Designérka Petra Švejdarová přišla se svou značkou nedávno, její vystoupení v sekci Talents oslovilo ve Frankfurtu řadu návštěvníků. Velký ohlas měla i značka Porigami, která se věnuje tvorbě z nejlépe recyklovatelného materiálu, a to papíru. Z něj architektka Tereza Hradílková dokáže vykouzlit tereziánský lustr stejně jako slavný mrakodrap „Véčko“ na Pankráci.

(K tvorbě a představení českých značek se vrátíme samostatným článkem.)

  • Nejčtenější

Do garsonky v centru Prahy si přála majitelka z Kazachstánu styl Provence

29. dubna 2024

Zdálo by se, že do pražského bytu ve sto let starém činžovním domě žádná Provence nepatří....

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

2. května 2024

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dům si rodina postavila na místě dvou úzkých zahrádek. Byl to skvělý nápad

25. dubna 2024

Na konci městečka pár kilometrů jižně od Brna vyrostl na místě dvou úzkých zahrádek nenápadný dům....

Samoživitelka se rozhodla pro až šokující proměnu bytu v paneláku

27. dubna 2024

Byty v panelových domech dokážou občas získat díky zajímavým návrhům až nečekanou podobu. Někdy na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Architekti mladé rodině šetřili peníze. V domě využili vše původní, co mohli

30. dubna 2024

Nový příběh starého domu se začal psát v roce 2018. Stojí na rohu ulice v klidné lokalitě na okraji...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

2. května 2024

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného...

V červenci podepsali a před Vánocemi bydleli. Mělo to ale jednu nevýhodu

2. května 2024

Matúš, Ivana a jejich dvě děti si na samém konci okrajové části rovinatých Košic postavili na...

Dům sexsymbolu 60. a 70. let Raquel Welchové vás překvapí útulností

1. května 2024

V kopcích Bel Air, jedné z nejdražších čtvrtí Los Angeles, je právě na prodej dům legendární a...

Kreslíř Rychlých šípů Marko Čermák je nejšťastnější na chatě v horách

1. května 2024

Zakládající člen skupiny Greenhorns a kreslíř Rychlých šípů Marko Čermák miluje Krušné hory už od...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...