S prvními pokusy s tavenou skleněnou plastikou začínal už profesor Jaroslav Brychta ve 40. letech minulého století. Jeho dcera Jaroslava a Stanislav Libenský pak z tohoto odvětví i díky ocenění Grand Prix na světové výstavě na EXPO ´58 v Bruselu ukázali celému světu, jaká úžasná díla lze takto vytvořit (tato technologie byla známá už ve starověku, ale „zpět“ ji přivedli právě čeští tvůrci).
Velké skleněné plastiky se tak v tehdejším Československu stávaly součástí architektury, menší práce si pak rychle našly cestu i do soukromých prostor. Zaměřila se na ně i řada sběratelů v Evropě a také v USA a Japonsku. Investice do českých skleněných plastik se totiž ukázala jako velmi výhodná i finančně.
A dnes? Sklo je nejen díky hře se světlem přímo předurčené do současných interiérů. V tradici skleněných tavených plastik tak pokračuje řada výtvarníků i výtvarnic, Ivan Mareš, Josef Divín, Ladislav Oliva, Martin Janecký, Ondřej Strnadel, Klára Horáčková, Jan Frydrych, Oldřich Plíva, Anna Polanská, Alena Matějková, Anna Matoušková-Kopecká či Markéta Šílená. Ženských jmen zda naleznete opravdu celou řadu. A možná i proto jsou tyto plastiky plné emocí a fantazie.
Mezi nejvýznamnější tvůrkyně patří například studentka profesora Libenského, Vladimíra Klumpar. Po studiích na SUPŠ sklářské v Železném Brodě absolvovala v roce 1981 na pražské VŠUP právě v jeho ateliéru.
Léta žila a tvořila v USA a v Mexiku, od roku 2000 je opět v České republice, kde má momentálně výstavu v galerii Kuzebauch (v Česku vystavuje po 14 letech).
Kurátor Petr Nový hodnotí její práci velmi vysoko: „Její skleněné objekty, často v jasných dominantních barvách, jsou dynamické a životné. I ve své kontemplativní podobě v sobě skrývají energii pohybu, jsou zachyceným obrazem okamžiku, neopakovatelnou momentkou, mrknutím oka. Je jim vlastní vnitřní chvění, neklid, vibrace, způsob komunikace vlastní zemi i člověku.“
A dodává: „Právě proto patří Vladimíra Klumpar k nejvýraznějším tvůrcům své generace, protože se sklem nezachází jako s běžným materiálem, ale jedinečným přírodním úkazem, pátým elementem.“