Stavbaři ještě o víkendu dokončili poslední detaily a 1. srpna na křižovatku Koruna nedaleko hlavního nádraží vyjeli první řidiči. Kompletní zprovoznění do míst plně vrátilo i autobusy a trolejbusy hromadné dopravy. Lokalita je zcela průjezdná přesně po roce a měsíci.
Byť jsou představitelé města na křižovatku, jíž dominuje ocelová koruna s fontánou, náležitě pyšní, už od počátku zaznívají ke kruhovému objezdu za skoro 130 milionů korun i kritické hlasy.
Líbí se vám nová podoba křižovatky Koruna?
Týkaly se především ceny, protože když se začínalo o rekonstrukci křižovatky Koruna uvažovat, město hovořilo o 65 milionech korun. Cena však rostla, až dorostla na téměř dvakrát takovou částku.
„Hovořilo se o 65 a posléze o 80 milionech. Teď jsme na 127 a blížíme se hranici, kdy bychom měli použít jiný způsob výběrového řízení. Ta hranice je velice těsná, z důvodu různých víceprací ji můžeme překročit, a pak budeme mít problém,“ varoval ještě před začátkem stavby opoziční zastupitel Alois Havrda z KSČM.
Podle mluvčí magistrátu Magdalény Vlčkové se však cena výš nevyšplhá. „Přestože ještě není vše účetně ukončené, je už teď jasné, že dílo bude v řádech jednotek milionů levnější oproti ceně 128 milionů, která vzešla ze soutěže,“ uklidňuje.
Představitelé radnice se při schvalování oháněli dohodou s investorem obchodního centra Aupark, které s křižovatkou přímo sousedí, podle níž se město zavázalo, že křižovatku vybuduje. Částečně na to použilo prostředky, které od firmy HB Reavis inkasovala za podej pozemků pod Auparkem, a to 70 milionů korun za 2,4 hektaru.
Radnice zastupitelům lhala, tvrdí aktivista
Podle aktivistů z hradeckého spolku Kruh pro občanskou společnost se však město do tak nákladné akce vůbec pouštět nemuselo. „Není pravda, že by se město zavázalo ke stavbě křižovatky U Koruny,“ říká člen spolku Aleš Dohnal.
Jako důkaz předkládá přesné, byť trochu krkolomné, ustanovení z plánovací smlouvy.
„Investor se zavazuje, že pokud statutární město Hradec Králové nebude realizovat akci Okružní křižovatka u Koruny Hradec Králově včetně všech souvisejících stavebních úprav, zajistí nové dopravní posouzení svého záměru ve vztahu ke stávajícímu dopravnímu řešení křižovatky Koruna a výsledky zapracuje do projektové dokumentace. V takovém případě úpravy komunikací, křižovatek a související úpravy dopravního řešení na Gočárově třídě se stanou součástí stavby AuPark Koruna a budou hrazeny investorem AuParku,“ stojí v něm.
Někteří kritici se obávají také funkčnosti nové Koruny, protože doposud byla křižovatka řízená semafory. Nyní bude okružní a bude se tedy řídit sama.
Přes léto by s provozem neměl být problém, obavy panují spíš z příchodu školního roku a ze zahájení provozu obchodního centra Aupark, do nějž se budou sjíždět nejen zákazníci, ale bude ho nutné přes Gočárovu třídu a křižovatku Koruna i zásobovat. Řada lidí zároveň tuto komunikaci využívá jako spojnici k dálnici D11.
„Křižovatka není a nebude zbrzďovacím prvkem. Nejde o křižovatku na sjezdu dálnice ani na Bláhovce, je vnitroměstská, která neblokuje dopravu ani její plynulost,“ sliboval už v minulosti architekt Patrik Kotas, který je autorem návrhu.