Na milánský veletrh nábytku Salone Internazionale del Mobile čeká celý svět každý rok: tady se určují světové trendy, tady najdete odpověď na to, co se objeví v showroomech známých značek.
Letošní ročník, který uzavřel své brány 14. dubna, nastolil příměří barev i tvarů. Barvy se zklidnily, tvary zaoblily a svým způsobem zmenšily, nastal čas pro pohodlí, požitek z dotyku a detailu. Proto výrazné štepování a struktury dřeva, proto příjemné materiály či peřím odlehčené čalounění.
Výrazný kontrast bílé a černé nahradily poklidné a teplé kombinace šedých, šedobéžových a hnědých odstínů, jimž se někdy přezdívá barvy špíny. Aby však nepůsobily fádně, stačí "pohodit" pár barevných akcentů v tyrkysové, červené či žluté.
Příjemné trendy
Ubylo i kovu a skla, zůstal lesk, který zjemňují různé detaily, třeba zásuvky vložené do lakovaných posuvných dveří, jejichž čílka kryje dřevěná dýha. Drobné skříňky se étericky vznášejí zavěšené na stěnách, aby výsledný dojem zůstal čistý (a snadno se uklízelo).
Tvary pohovek a křesel jsou příjemné oblé. Často máte pocit, jako kdybyste je už někde viděli. Možná ano: mnohé z toho tu už bylo v 50., 60. i v dalších desetiletích minulého století.
Ze všech období si designéři vybrali to nejlepší, vše jen okořenili zajímavými detaily a nezapomněli ani na "počítačové maniaky", kteří i u té nejpohodlnější pohovky vyžadují možnost připojení na internet či dobíjení mobilu. Třeba tak, jak to pro ně vymyslel designérský mág Philippe Starck u své pohovky My World.
Výrazné štepování, oblé tvary, příjemné vychytávky a "barvy špíny" - to byl čalouněný nábytek na veletrhu Salone Internazionale del Mobile.
Záplava různých odpočivných křesel s podnožkami nebyla k přehlédnutí, výzva k odpočinku a relaxaci se táhla jako pověstná červená nit snad všemi expozicemi. Křesla však díky kovovým podnožím a subtilním kostrám působila lehce, nezahlcovala prostor zbytečně svou hmotností.
České židle s pěti hvězdičkami
Přímo na milánské výstaviště Rho sice zamířilo a vystavovalo téměř 1 500 značek (a kolem 300 000 návštěvníků), české nábytkáře však zastupoval pouze TON. Jako tradičně však cílil hodně vysoko. Dvě hlavní novinky, židle série Moritz a Tram, přesně zapadly do hlavních trendů veletrhu.
Rakouský designér Kai Stania je autorem série Moritz. Tyto luxusní židle určené pro pětihvězdičkové hotely se mohou pochlubit "taštičkovým čalouněním" a zpevněním v rozích. "Díky němu nemáte pocit ´bláta´, když se na ně posadíte jako na běžném čalounění," vysvětluje Hana Šťastová z firmy TON.
Židle Moritz (TON) - má luxusní "taštičkové" čalounění.
Když se podíváte na řez čalouněním, uvidíte jen pár centimetrů vysoké taštičkové pružiny, miniatury stejných, jaké znáte z matrací. V kombinaci s elegantním tvarem židle reprezentují přesně to, k čemu jsou určeny: luxusní a pohodlné sezení.
Série obsahuje provedení bez i s područkami, ale také křesílka oslovující náročného spotřebitele. "Líbí se hlavně Skandinávcům a Evropanům vůbec, zákazníky z Asie oslovila zase další novinka, židle Tram," prozrazuje Hana Šťastová.
Autorem druhé novinky je Thomas Feichtner, rodák z Brazílie, dnes však již majitel designérského studia ve Vídni. Spolupracuje se špičkovými studii a firmami, s designérem Ronem Aradem, společnostmi Vitra, Adidas Eyewear, Swarovski Optik, Wiener Silber Manufactur či Carl Mertens.
Jeho židli Tram oceníte okamžitě po usednutí: nabízí ergonomicky dokonalou židli. Pokud vám tvar a jméno něco připomíná, nejste sami. Kvůli podobnosti tvaru židle s laminátovými skořepinami českých tramvají se v Bystřici pod Hostýnem, kde TON vyrábí své židle již více než 150 let, rychle uchytil název „tramvajová židle“, zkráceně Tram. Tento název už novince zůstal.
Thomas Feichtner staré české tramvaje ale nezná, nechal se inspirovat ručním ohýbáním dřeva, které TON u svých židlí používá už od počátku, tak také moderní výrobou sedáků z tvarovaného dřeva.
Židle je zajímavá i svou konstrukcí: opěra sedáku totiž tvoří zároveň i spoj nohou, proto nejsou potřeba žádné další podpěry. Tram se vyrábí jak s loketními opěrkami, tak i bez nich, v hladké i čalouněné verzi.
České nábytkáře zastupovala v Miláně ještě firma Lugi, ale její expozice byla na výstavě MOST v milánském Muzeu vědy a techniky, kterou inicioval slavný designér Tom Dixon.