Jednopatrový dům s valbovou střechou byl postaven v letech 1929-1930 na Pardubicku. Po více než sedmdesáti letech vstoupili do života vily noví majitelé a během devíti měsíců celému objektu vtiskli novou podobu.
Architekt Bohuslav Horák vnesl do vzhledu svého domu řád a dynamiku a povýšil původní stavitelskou práci na architekturu. Pro vstupní frontu domu navrhl nové okenní konstrukce se zdůrazněnými vertikálami, které rytmicky člení prostor a odlehčují jej.
Stavební úpravy
Předstupující část zdiva čili rizalit na jižní frontě vily byl zakončen balkonem. Architekt balkon zrušil a protáhl rizalit až po střechu. Tady na něj navazuje jeden z nových stupňovitých vikýřů, které vnášejí světlo do obytného podkroví. Měděné opláštění vikýřů koresponduje s novými okapy a dalšími měděnými detaily na domě, materiál se opakuje také u nové vstupní brány na pozemek.
Celý dům dostal kompletně nový štuk s penetrací, aby byl chráněn před vodou. K hlavnímu vchodu do nově přistavěného zádveří vede pískovcové venkovní schodiště, zahradní cesty jsou vysypány přírodním kačírkem v barvě pískovce.
Interiér domu
Beze změny zůstal jen sklep. JInak v celém domě došlo ke kompletní výměně interiérových dveří a oken, majitel je navrhl v retro stylu. Nové jsou všechny vnitřní štukové omítky i dubové parkety. Interiérem domu prostupuje schodišťová šachta s obdélnými vestibuly, kolem jsou vějířovitě rozloženy obytné místnosti.
U kuchyně v přízemí se vybourala příčka a dostavěla se komora, aby měla kuchyně nějaké zázemí. Kvůli symetrii ve fasádě domu bylo vybouráno staré a osazeno nové okno. Dominantou přízemí se stala původně samostatná jídelna, nyní propojená s halou. Do vzniklého vybouraného otvoru navrhl architekt Horák posuvné prosklené dveře v retro stylu.
Hlavní obytný prostor. Lampička je od přítele (designér Jorge Agerevere, USA, 1997), vše ostatní jsou originály Bohuslava Horáka
Krb v hlavním obytném prostoru také nezůstal ušetřený, čekala ho dostavba a zabudování krbové vložky, takže teď nejen zdobí, ale i vydatně hřeje. Do haly v prvním patře je vetknuto nové schodiště vedoucí do podkroví s ateliérem a kanceláří zároveň.
Dva propojené pokoje v prvním patře mohou sloužit jako uzavřená jednotka s vlastní koupelnou. V centrálním obývacím pokoji, z něhož se původně vycházelo na balkon, se protažením rizalitu zvětšil prostor. Vznikl tak prosvětlený výklenek.
Mísy na stole s názvem Pevnost pocházejí z autorské dílny Bohuslava Horáka (2007), vpravo v pozadí nově vybudované okno
Čtvrtý pokoj slouží dnes jako prostorná šatna. V jeho sousedství je k dispozici další koupelna, která byla původně malým prostorem s vloženým schodištěm na půdu. Obě koupelny na tomto podlaží získaly nový design v retro stylu.
A pak je tu podkroví, zcela nové obytné prostory. Osobitý charakter a příjemné světlo mu dodávají čtyři kaskádová okna, vložená osově symetricky do nové střechy směrem ke každé ze světových stran. vybudovaly se sádrokartonové příčky a podlahu, tak jako všude v domě, pokrývají dubové parkety.
Jinakost prostoru
Vliv vyhraněné osobnosti je tady více než patrný. Architekt Horák si navrhl veškerý nábytek včetně svítidel. Jednotícím prvkem je retro styl odpovídající době, v níž se dům stavěl. Mnohé solitéry byly vystavovány v zahraničí, například fialová knihovna v jídelně, červené židle, lustry...
Kontrast bílých stěn, barevného autorského nábytku a vlastních abstraktních obrazů až překvapivě měkce harmonizuje celý prostor, příjemně působí patinovaný nábytek i plastické detaily na dveřích, sloupcích schodiště a další dekorativní momenty.
Po neosobních interiérech je velmi útěšné až konejšivé podívat se na osobitou a citlivou variantu současného bydlení. Harmonický je i život v domě. Přízemí plní roli společenského centra a rodinného zázemí, v jídelně se při slavnostních příležitostech schází i dvanáct lidí.
První patro tvoří klidovou zónu, v podkroví se pracuje a tvoří. Majitel se tu kromě designérské práce věnuje také hudbě, skládá písně pro vlastní kapelu.
A pak je tu zahrada, ten původní impulz ke koupi celého objektu. Ze starého ovocného sadu se po komplexním zásahu stal park se smrky, jalovci a dalšími stále zelenými jehličnany. Dobře s nimi kontrastují listnaté stromy, převážně javory.
Globózní formy javoru vracejí majitele a stvořitele domu i zahrady do dětských let, kdy alejí stejných stromů chodíval do školy a vyskakoval, aby se mohl dotknout javorových listů.
Slovo majiteleŠlo mi o to, abych původní stavitelství domu povýšil na architekturu, nechal jsem se inspirovat Gočárovými stavbami a snažil se pochopit dobu kolem roku 1929, kdy byl dům postaven. Vytvořením detailů v retro stylu - dveře, okna, obklady - hlavně vložením kaskádových oken ve střeše domu a v symetrickém rozložení půdního půdorysu, získal dům vertikální proporce, což se nejvíce projevilo na vzhledu severní a jižní fasády. Snažil jsem se o vyčištění dispozic domu, a tím i lepší funkčnost jeho provozu. Osovost a symetrie jsou patrné i v zahradním projektu. |
Akad. arch. Bohuslav Horák
Bóďa Horák navrhuje sklo, porcelán, svítidla, nábytek, působí jako architekt. Zúčastnil se celé řady důležitých domácích i zahraničních výstav. Jeho práce jsou zastoupeny v soukromých sbírkách a muzeích. Od roku 1993 trvale spolupracuje s německou firmou Anthologie Quartett a navrhuje pro ni kolekce svítidel a interiérových objektů. |
Více se dočtete v časopise Pěkné bydlení č. 3/2010.